tiistai 15. joulukuuta 2015

Amnesia - Scifi larppi

Amnesia oli Joensuussa järjestetty scifi/avaruusmatkailu live-roolipeli, joka pelattiin yhden viikonlopun aikana kahteen kertaan eri porukalla. Minä kuuluin sunnuntain miehistöön ja ajattelin käydä seuraavaksi kokemuksiani vapaamuotoisesti läpi. Yritän kirjoittaa spoilaamatta itse pelin sisältöä, koska se tullaan pelaamaan uudestaan. Keskityn omiin kokemuksiini, tunteisiin ja pelin rakenteeseen. Spoilausalertin annan joka tapauksessa, etten sitten joudu vastuuseen, kun joku tuntee pelin spoilautuneen. :)


Peli oli esitelty locked room -vaikutteiseksi. Tehän tiedätte nämä pakohuonepelit? No, tämä oli samankaltainen, mutta emme etsineet avainta vaan hahmomme olivat menettäneet muistinsa ja tarkoituksena oli pelin aikana selvittää oma identiteetti, sekä identiteetin selviytyessä tietenkin reagoida ympärillä tapahtuviin asioihin aina hahmosta käsin, jota periaatteessa siis ei alussa ollut. Tämä tarjosi paljon peliä, sillä aina kun opit hahmostasi jotain uutta, kenties jotain huonoa, alkoi hahmoon eläytyminen ja luonnekin paremmin muotoutua.
Minä henkilökohtaisesti pidän siitä, että saan valmistautua larppiin kunnolla. Saan hahmon, maailmainfon ja kontaktit. Nyt vähintään. Sitten voin googletella asiat joita en välttämättä ymmärrä, tai voin googlettaa sopivaa vaatetusta ynnä muuta. Tämä peli oli hyvin erilainen. Sain hahmoni sähköpostiin ja pääpuolin sitä oli ehkä 10 riviä. 10 riviä peliohjeita ja muutamia luonteenpiirteitä.




Pukeutumisohjeena Star Trek tai Firefly. (Aika erilaisia). Kaivoin vanhan kulttuurintutkimuksen yliopistohaalarini ja hankin Sinooperista vesiliukoista maalia, jolla sudin sponsorit piiloon. Eli proppautuminen (varustautuminen tai pukeutuminen) oli tähän peliin helpohkoa. Eniten jännitin ja stressasin itse peliä, koska en tiennyt ollenkaan mihin olin ryhtymässä!
Aloitimme pelin heräämällä kryokammioista. Taustalla soi hälytys. Kipu selässä. Katselin ympärilleni epäileväisesti ja liikuin hitaasti. Tunnistin yhdet kasvot. Pulssi oli aika korkea ja kipu sietämätön. Lähestyin tuttua ihmistä, hän ei muistanut minua.

Koska kenellekään meistä ei ollut suoraa sisällöllistä, nimettyä päämäärää pelissä, paitsi selvittää kuka on, alkoi peli yleisellä pälyilyllä ja oman hahmoni kohdalla epäluottamuksella. Aloimme etsimään ympäristöstä vihjeitä. Kuka oli kapteeni?

"Kokeilkaa sormenjälkikoodianne ne jotka muistavat"

"Kuka on pilotti?"

Pikkuhiljaa vihjeitä alkoi sadella. Ne tulivat ruuduille tai niiden avaaminen oli ajastettu kellolla. Joskus ne olivat eri paikkoihin ilmestyviä koodattuja lappuja. Tunnelma oli synkkä. Valojakaan ei juuri ollut. Miehistö paini erilaisten pulmien ja arvoitusten kanssa. Keskustelimme. Olimme selvittäneet kuka oli kapteeni. (Jos minä olisin saanut tietää olevani kapteeni ja vastuussa kaikesta, olisi saattanut tulla stressaavampi peli, onneksi tähän valikoitui varmasti yksilö joka sellasen paineen kesti ja sieti. :) )Minä itse löysin jotain muuta; jotain johon pääsin sisälle. Jostain syystä muut eivät päässeet. Tätä tilannetta avaamaan oli pöydälle jätetty lappu.


Kuljin ympäriinsä. Minuun otettiin yhteyttä, pysäytettiin juttelemaan. Joku väitti tietävänsä kuka olen, mutta hän vaikutti niin uhkaavalta, etten jäänyt kuuntelemaan. Hieman jännitti tässä vaiheessa. Aloin ymmärtämään vihjeiden ansiosta suurempia kokonaisuuksia ja ajatuslankoja oli välillä vaikea pitää kasassa. Hahmoni ei myöskään ollut hyvis. Ilmeeni muutin ja samoin tapani puhua sen mukaiseksi. Jossain vaiheessa meni kuitenkin pokka, sen myönnän, että vähän nauratti. Mutta sille ei voi mitään. Jännityksessä sattuu.


Kerroin aikaisemmin, että tykkään valmistautua peliin hyvin. Tietää nimeni. Ikäni, historian, luonteeni, paikkani ja tavoitteeni. Tällaiseen peliin olen tottunut. Amnesiassa tämä kaikki oli käännetty päälaelleen ja ympäristöstä noukittiin hahmoa mukaan pikkuhiljaa. Vihjeistä. Se oli stressaavaa ja kiinnostavaa samanaikaisesti.

Hahmon sielunelämään sisäänpääseminen pikkuhiljaa in-game, eli pelatessasi, oli jotain mikä oli ajatuksena tosi mielenkiintoinen. Se myös teki pelistä haastavaa. Peli oli hahmoon immersoitumista jatkuvasti ja koko ajan syvemmälle.  Immersion pelimaailmaan kykeni tekemään jo jopa ennen peliä, viimeistään pelin alussa.  Hahmo taas muutti muotoaan jatkuvasti pään sisällä. Aluksi heräsin kryokammiosta haavoittuneena ja kipuilevana raukkana ja minusta kehittyi parissa tunnissa eitykätty, epäilty ja eitoivottu kanssamatkustaja. Ja tämä kaikki minusta riippumattomista syistä. Vain menneisyyteni vuoksi! Ei pelissä tehtyjen tekojen vuoksi vaan niiden asioiden vuoksi, mitä hahmoni oli aikaisemmin tehnyt. Teki mieli sanoa:

"Otetaan time out. Se oli ennen se ja nyt herätessämme, voimme kai aloittaa puhtaalta pöydältä". Eh?
Se ei vaan valitettavasti olisi toiminut.
Jos olisin jaksanut tsempata itseäni, olisi hahmostani saanut vielä paremman. Häikäilemättömyyttä olisin voinut tuoda esille, samoin itsekkyyttä ja omanarvontuntoa. Mutta voimat meni suurimmaksi osaksi aina saapuvan uuden tiedon sisäistämiseen ja omaan missiooni. Improvisaatiolla oli tässä suuri rooli, sillä lapun lukemisen jälkeen reagoinnin piti tapahtua heti. Hurjaa ja jännää.

Erittäin mielenkiintoinen konsepti ja mielestäni hyvin toteutettu peli myös teknisesti. Tila oli puitteet huomioonottaen myös hyvin saatu hyödynnettyä. Ensimmäinen science fiction -pelini. Tulen uudestaankin jos kutsutaan! :)

Kuvat: Arhi Makkonen


Joensuulaista roolipelausta Facebookissa: Mannun Vartijat





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti