maanantai 18. tammikuuta 2016

Pelinjohtajan haastattelu




Arhi Makkonen

Menneisyyden haamut -pöytäroolipelin tekijä Arhi, kerrotko meille ensin, että mitä ovat pöytäroolipelit?


Pöytäroolipelissä pelinjohtajan johdolla pelaajat kertovat yhteistä tarinaa. Vähän kuin yhteinen kirja, mitä luetaan porukalla ääneen ja jokainen antaa oman panoksensa. Säännötkin toki on, mutta periaatteessa kaikki on mahdollista. 


(Tämä linkki osaa selittää Arhin mielestä paremmin. )grin emoticon



No mites sitten tää Menneisyyden haamut -kampanja, jota tällä hetkellä vedät, niin miten se eroaa normaalista pöytäropesta? Vai eroaako...


Ei sinänsä mitenkään. Tämä on yks pöytäroolipeli muiden joukossa. Itselle uutta kuitenkin on uusi sääntöjärjestelmä, eli pelimekaniikka, jonka oon luonut vasta hiljattain. Sääntöjärjestelmä on siitä erikoinen, että se pakottaa pelaajat monipuolisiin päätöksiin ja yhteistyöhön rajallisten resurssien myötä. Jokaisella pelaajalla on toimintapisteitä, joita käyttämällä voi selvitä eteen tulevissa haasteissa. Pisteitä on kuitenkin käytettävä harkiten, koska niiden loppuessa on ongelmissa. Voimakkainkaan hahmo ei voi selvittää jokaista ongelmaa puhtaalla voimalla, koska kehonhallintapisteet loppuu ajallaan.



"Sääntöjärjestelmä on siitä erikoinen, että se pakottaa pelaajat monipuolisiin päätöksiin ja yhteistyöhön rajallisten resurssien myötä."

Kampanja on tarkoitus olla hyvää viihdettä koko porukalle, mutta siinä ohessa hiotaan järjestelmää toimivammaksi. Kampanjan lopuksi olisi hieno koostaa jonkinlainen julkaisu kehitetystä systeemistä!


Minkälainen on PJ:n ja pelaajan välinen suhde, eli kumpi ohjaa enemmän peliä ja mistä se käy ilmi?


Hyvässä yhteistyössä tarinaa rakennetaan eteenpäin. Vaikka pelinjohtaja suunnittelee ja johtaakin peliä niin mielestäni kaikki toiminta on lähdettävä pelaajista. Voin koettaa pelinjohtajana johdatella johonkin suuntaan, mutta koskaan en pakota kulkemaan minun keksimää reittiä. Minun tyylini on suunnitella seikkailua ja päättää jo ennen pelikerran alkua kohdattavat haasteet. Jos pelaajat keksivät jotain nerokasta, jolla he vaikkapa voittavat keksimäni haasteet aivan liian helposti, annan sen tapahtua, vaikka dramaattisempaa olisikin ehkä keksiä uusi haaste tilalle. Se ei kuitenkaan palkitsisi nerokasta pelaajaa. Toisaalta jos pelaaja hölmöilee en myöskään helpota ennalta suunniteltua haastetta.



"Se ei kuitenkaan palkitsisi nerokasta pelaajaa. Toisaalta jos pelaaja hölmöilee en myöskään helpota ennalta suunniteltua haastetta."


Mikä on tämän pöytäroolipelin genre?

Sepäs onkin hankala kysymys… Ropea on mainostettu pelaajille Solarpunkkina, joka tarkoittaa käytännössä maailmaa missä tulevaisuuden hyvässä ja toimivassa yhteiskunnassa pelaajat ovat vastavoima. He eivät koe samaa yhteenkuuluvuutta muun yhteiskunnan kanssa eivätkä jaa samoja eettisiä arvoja. Kampanjassa on myös tiettyä supersankarivivahdetta ja agenttifilmihenkistä seikkailua.

Pääseekö tulevaisuudessa osallistumaan itse tällaiseen kamppikseen ja mistä siitä tiedotetaan?

Pöytäroolipelejä pääsee pelaa helposti! Joensuussa toimii roolipeliyhdistys Mannun Vartijat, jotka järjestävät kokoontumisia (miittejä) joka toinen lauantai. Liity ryhmään facebookissa ja pamahda paikalle. Miiteissä voi pelata roolipelejä ja löytää peliseuraa. Roolipelin vetäminenkään ei ole hankalaa; oppaita löytyy netistä ja monessa sääntökirjassa on lisää ohjeita. Hyvä peli aloittaa on esimerkiksi koko perheen Astraterra. 


"Ensi lauantaina, 23.1.16 on muuten aloittelijapäivä Karsikon nuorisotalolla ja runsaasti pelejä tarjolla. Liity Mannun Vartijoiden Facebook ryhmään ja saa lisätietoja. Kantsii tulla!" -Arhi


Mut mitäs jos en osaa?!


- Tule katsomaan ja kokeilemaan. Voit tehdä itsellesi etäisen hahmon.


Mitä jos en tiedä mitä sanoa?


- PJ ja muut pelaajat auttavat mielellään voit aina turvautua kollektiiviin ja kysellä mitä muut tekisivät.


TERVETULOA!



edit. korjasin kirotusvirheitä 19.1.2016


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti